Słownik pojęć

Początek  Poprzedni  Następny
aktywna kontrolka - obszar/element w programie ( kolumna, kilka zintegrowanych kolumn, pole tekstowe, miejsce ustawienia kursora ), który w danej chwili jest obsługiwany przez Użytkownika. Fachowo mówi się, że kontrolka posiada fokus.Na ekranie komputera aktywna kontrolka jest wyróżniona poprzez np. podświetlenie jej obramowania lub zmianę koloru.

 

godziny nadliczbowe 50 % - są to godziny przepracowane poza przewidzianym czasem pracy (norma) danego dnia, jeżeli nie spełniają kryteriów do zakwalifikowania ich jako godziny 100%,

 

godziny nadliczbowe 100 % - są to godziny przepracowane poza przewidzianym czasem pracy (norma) danego dnia, jeżeli
1.przypadają w niedziele i święta lub
2.jest pora nocna.

 

godziny nocne - są to godziny przepracowane przez pracownika w tzw. porze nocnej. Najczęściej pora nocna to czas pomiędzy godziną 22:00 a 6:00 dnia następnego. Uwaga: pora nocna musi zaczynać się w ramach trwania jednego dnia roboczego np. nie jest dozwolone aby przy początku doby roboczej ustalonym na godzinę 6:00 pora nocna trwała od 23:00 do 7:00,

 

IBAN - (International Bank Account Number) to Międzynarodowy Numer rachunku Bankowego składający się z 28 znaków, tj. numeru rachunku w standardzie NRB poprzedzonego symbolem kraju (dla Polski - PL), np:
PL 12 1234 5678 1234 5678 9012 3456
PL cc aaaa aaaa bbbb bbbb bbbb bbbb
gdzie:
PL - kod kraju (w tym przypadku Polski)
cc - 2-cyfrowa liczba kontrolna.
a - numer rozliczeniowy banku.
b - numer rachunku bankowego Klienta.

 

kalendarz czasu pracy - zestaw informacji o planowanym czasie pracy pracownika/grupy pracowników, opis tworzenia dostępny w Kalendarze czasu pracy. Każdy pracownik może mieć przypisany własny kalendarz czasu pracy co możemy zrobić w zakładce Parametry statystyki. Jeżeli nie przypiszemy pracownikowi jego własnego kalendarza program automatycznie przypisze mu kalendarz ustawiony jako domyślny.

 

menu kontekstowe - małe, pomocne menu (lista opcji) dostępna przez naciśnięcie prawego klawisza myszy lub specjalnego klawisza na klawiaturze. Opcje tego menu są zależne od sytuacji (kontekstu) i miejsca w którym te menu jest wywoływane. Szerszy opis w rozdziale Menu kontekstowe .

 

statystyka czasu pracy - zestaw informacji o rzeczywistym czasie pracy pracownika, prawidłowo wprowadzone są podstawą do wyliczenia wynagrodzeń zależnych od czasu pracy.

 

staż obcy - okres czasu pracy zaliczony pracownikowi, będący sumą okresów pracy poświadczonych świadectwami pracy zarejestrowanych w systemie i zaliczonych do stażu obcego. Ten rodzaj stażu nie zmienia się w okresie zatrudnienia.

 

staż własny - okres czasu pracy zaliczony pracownikowi, będący sumą trwających nieprzerwanie umów z obecnym pracodawcą oraz okresów pracy poświadczonych świadectwami pracy zarejestrowanych w systemie i zaliczonych do stażu własnego. Staż własny codziennie jest dłuższy o jeden dzień.

 

zasięg parametru - logiczne uwarunkowanie zmienności wartości parametru. każdy z parametrów ma określony "zasięg". Parametry mogą być : ogólne (dla całego programu), firmowe (dla danej firmy) lub przypisanie danemu użytkownikowi. Dodatkowo wartość parametru może być określona z datą początku obowiązywania.

 

Rodzaje miesięcy rozliczeniowych - Miesiąc podatkowy to miesiąc odprowadzenia podatku z zakładanej listy płac. Miesiąc ZUS to ten, w którym odprowadza się składki ZUS. Miesiącem kosztowym jest miesiąc, w którym tworzymy listę i za który należy się wynagrodzenie.