ZUS RUD

Początek  Poprzedni  Następny

Od 1 stycznia 2021 r. trzeba informować ZUS o zawarciu umowy o dzieło

 

Przepisy Tarczy antykryzysowej wprowadziły obowiązek informowania ZUS o umowach o dzieło zawieranych od nowego roku. ZUS musi prowadzić ewidencję takich umów.

 

O zawarciu umowy o dzieło płatnik składek lub osoba fizyczna zlecająca dzieło zawiadamia ZUS.

 

Obowiązek ten nie dotyczy umów o dzieło:

 

zawartych z własnym pracownikiem,
wykonywanych na rzecz własnego pracodawcy, ale zawartych z innym podmiotem,
zawartych z osobami prowadzącymi działalność gospodarczą na wykonanie przez nie usług, które wchodzą w zakres prowadzonej działalności.

Umowy zawarte od 1 stycznia 2021 r. trzeba wykazać w nowym formularzu RUD (Zgłoszenie umowy o dzieło).

Należy go złożyć w ciągu 7 dni od zawarcia umowy o dzieło.

 

Formularz RUD można przekazać elektronicznie przez Platformę Usług Elektronicznych (PUE) ZUS. Opcja generacji dokumentu w postaci XML jest dostępna w ramach pakietu PLUS.

 

Dla każdego wykonawcy dzieła trzeba złożyć oddzielny formularz RUD.

W jednym formularzu RUD można wykazać maksymalnie 10 umów zawartych z jednym wykonawcą.  

W przypadku próby zgłoszenie więcej niż 10 umów, aplikacja CPW podzieli je na więcej dokumentów ZUS RUD.

 

Umowy o dzieło już zgłoszone (zapisane w bazie aplikacji)