Listy generacyjne |
Początek Poprzedni Następny |
Listy generacji rachunków służą do tworzenia zbiorczych list rachunków dla danego okresu. Jest to opcja alternatywna do ręcznego i pojedynczego tworzenia rachunków dla każdego pracownika indywidualnie.
Po wybraniu menu Naliczanie/Listy generacyjne, kliknięciu na lub przycisk [INSERT], pojawi się okno modyfikacji listy generacyjnej, w której należy uzupełnić symbol listy, opis, oraz wybrać odpowiedni okres. Jeśli symbol nie zostanie przez nas wpisany, zostanie on wygenerowany automatycznie przez program. Istnieje jednak możliwość późniejszej zmiany danych poprzez kliknięcie prawym klawiszem myszki na wybraną listę i wybranie popraw, lub naciśnięcie F2. W nowo otwartym oknie, należy w zakładkach odnaleźć Definicja (listy obiektowe), sporządzić nową poprzez kliknięcie na , uzupełnić opis oraz wybrać odpowiednie grupy kosztowe.
Kolejne okno daje nam możliwość wybrania pracowników, dla których lista generacyjna ma być utworzona. Są dwa sposoby na zaznaczenie pracowników:
Korzystając z menu kontekstowego, możemy pokazać/ukryć kolumny na ekranie typu: nazwisko, imię, drugie imię, pesel, nip, rejestr czy symbol działu. Przy odpowiednich nazwiskach wpisujemy kwoty, jakie wg wystawionych rachunków zarobił każdy z pracowników. Kwoty podobne możemy uzupełnić poprzez [CTRL+C] i następnie [CTRL+V]. Aby przejść do generowania listy rachunków, należy najpierw zatwierdzić (zablokować) wprowadzone przez nas dane, poprzez kliknięcie na , po czym odnaleźć w prawym górnym rogu okna Listy generowania rachunków. Otworzy nam się okno generacji rachunków za wybrany okres, który należy uzupełnić. Do wyboru mamy trzy scenariusze:
* Jeśli pracownik ma w umowie wpisaną określoną kwotę, a wystawiany rachunek przekracza ją, stworzona zostanie dla niego druga lista (rachunek), tak aby kwoty zgadzały się. Przy każdym scenariuszu należy wybrać odpowiedni typ listy (np. zlecenie, umowa o dzieło), oraz składnik (np. wartość umowy). Następnie uzupełniamy parametry generacji, wybierając ramy czasowe za jakie tworzona jest lista. Przy zaznaczeniu opcji , mamy możliwość wyboru wzoru listy.
Jeżeli zaznaczone zostanie , pokażą nam się pola uzupełnienia parametrów związanych z brakującymi umowami. Należy wybrać typ umowy, okres, oraz tytuł i warunki dodatkowe poprzez kliknięcie . Po zaznaczeniu opcji scenariusz składek, wybieramy odpowiednią dla umowy opcję.
Jeżeli chcemy wprowadzić modyfikacje w stworzonych listach rachunków, konieczna jest zmiana ich statusu (odblokowanie) poprzez odznaczenie pola status.
Aby ustawić domyślne parametry dla wystawianych list rachunków, należy odnaleźć zakładkę Parametry. Uzupełniamy podobnie, jak w przypadku ręcznego generowania list rachunków.
Program Cenzus daje trzy możliwości archiwizacji stworzonych list rachunków. Możemy: a) w trakcie manualnego uzupełniania danych w oknie Generacji rachunków, zaznaczyć pole archiwizuj listy generacyjne - po stworzeniu list, zostaną one automatycznie przeniesione do Archiwum; b) kliknąć prawym klawiszem myszki na wybraną listę w oknie Bieżące i wybrać Archiwizuj; c) po zaznaczeniu listy użyć klawiszy [Alt] + [R]. Jeśli istnieje potrzeba wprowadzenia zmian w zarchiwizowanych już listach, możemy po kliknięciu na wybrana listę prawym klawiszem myszki wybrać Dearchiwizuj, lub użyć klawiszy [Alt] + [R]. Pojawią się one ponownie w zakładce Bieżące.
Program Cenzus automatycznie zaznacza opcję "uwzględniaj w przeliczaniu wartości wstępne innych składników", dzięki którym mogą zostać policzone wszelkie potrącenia wynikające z umów. Tworzenie list generacyjnych trwa z tego powodu dłużej. Jeżeli ta opcja zostanie odznaczona, trzeba pamiętać, że wszelkie potrącenia nie zostaną naliczone.
Dla list generacyjnych możliwy jest wybór czcionki bazowej dla drukowanego dokumentu:
|