Dla osób, będących właścicielami stworzono oddzielne menu Kartoteki/Właściciele. Znajdą się tutaj pracownicy, którym zdefiniujemy kategorię jako "Właściciel" lub "Osoba współpracująca" w oknie danych osobowych.
Całe menu ma wygląd i funkcjonalność analogiczne do Kartoteki osobowej i Archiwum.
Najwygodniej pracować mając otwarte wszystkie trzy poziomy okien Kartoteki:
Użyteczne skróty klawiszowe :
pozwalają na wprowadzanie kolejnym osobom z tabeli głównej danych wybranego zagadnienia (dane adresowe, konta bankowe, badania lekarskie itp.) - program zachowuje ustawienie fokusa np. na drugim oknie ze szczegółami i podświetla w górą / w dół kolejnego pracownika.
UWAGA ! Jeśli wprowadzamy nowego pracownika w Kartotece osobowej i przypiszemy mu kategorię "Właściciel" lub "Osoba współpracująca" - automatycznie program przeniesie go do menu Właściciele. Każdy pracownik może bowiem występować tylko w jednym z następujących menu: Kartoteka osobowa/Archiwum, Właściciele.
W Danych ubezpieczeniowych w zakładce Ogólne znajdują się parametry dotyczące danych zgłaszanych i rozliczanych przez ZUS. Zmiany wprowadzamy poprzez kliknięcie Historia.
Przy wybraniu zmiany kodu ubezpieczeniowego otworzą nam się kolejno podokna:
W oknie Historii wartości parametru, należy określić datę a potem poprzez wybranie wartości, otworzy nam się okno kodów tytułu ubezpieczenia. Do określenia z list mamy: jaki jest podmiot, czy ma praco do emerytury i renty i jaki jest stopień niepełnosprawności.
Przy zmianie kodu NFZ otworzą nam się okna, które należy wybrać jak powyżej.
Następnie mamy dwie możliwości uzupełnienia składek: albo poprzez ustawienie scenariuszy, albo poprzez manualne zmienianie odpowiednich parametrów rozliczania składek ZUS finansowanych przez ubezpieczonego, oraz finansowanych przez płatnika.
W zakładce Właściciele, jest możliwa również opcja dodania osób współpracujących. Aby to zrobić należy w Danych/Kategoria w oknie głównym wybrać z listy opcję osoba współpracująca. Prosimy pamiętać, aby następnie w zakładce informacje uzupełniające uzupełnić parametr dotyczący NIPu Właściciela. Ma to na celu powiązanie tych dwóch osób.
1. Jeżeli chcemy by Właściciel i osoba współpracująca rozliczały się na osobnych deklaracjach DRA, należy odnaleźć ten wiersz i kliknąć w historia. Otworzy nam się okno dodawania nowej wartości, którą należy uzupełnić wg potrzeb - będzie do wybrania wartość: firmowa, własna, brak. 2. i 3. Dla Właścicieli w zakładce Dane ubezpieczeniowe/Właściciele/osoby współpracujące znajduje się parametr opisujący kwoty przychodów ZUS danej osoby poza firmą (podstawa emerytalno-rentowa). Według danych ZUSu, jeśli przychód świadczeniobiorców przekroczył 130% przeciętnego wynagrodzenia, to zawieszeniu ulegają ich emerytury i renty.
Wysokość kwot przychodu powodujących zmniejszenie lub zawieszenie świadczeń emerytów i rencistów
Kwoty równe 70% przeciętnego wynagrodzenia miesięcznego:
od 1 marca 2013 r. - 2583,30 zł od 1 czerwca 2013 r. - 2618,10 zł od 1 września 2013 r. - 2528,80 zł od 1 grudnia 2013 r. - 2556,20 zł
Kwoty równe 130% przeciętnego wynagrodzenia miesięcznego:
od 1 marca 2013 r. - 4797,40 zł od 1 czerwca 2013 r. - 4862,10 zł od 1 września 2013 r. - 4696,30 zł od 1 grudnia 2013 r. - 4747,30 zł Dane ze strony internetowej www.zus.pl na dzień 20.11.2013
W tej samej zakładce znajduje się również parametr dotyczący zawieszenia działalności przez Właściciela, co umożliwia składanie przez niego zerowych deklaracji podatkowych. Według ustawy działalność może być zawieszona od 1 do 24 miesięcy i jest to wariant możliwy tylko dla tych przedsiębiorców, którzy nie zatrudniają pracowników. (ustawa z dnia 20 września 2008 r. art.99) 4. W przypadku, gdy chcemy by na deklaracji dla ZUS widniała inna nazwa płatnika, różna od nazwy firmy, należy uzupełnić parametr o zindywidualizowanej nazwie płatnika, lub wprowadzić "-" w przypadku chęci pozostawienia pola pustego na deklaracji..
Jest również możliwość wygenerowani deklaracji DRA/RCA/RZA/RSA da osób współpracujących (do deklaracji właściciela).
5. Poniższe parametry służą do wyliczenia podstawy ubezpieczenia społecznego na zasadach Mały ZUS.
- Pierwszy parametr służy do określenia daty od kiedy metoda ma być używana. - W drugim parametrze wpisuję się osiągnięty przychód z tytułu prowadzenia działalności. - Trzeci parametr określa, czy chcemy aby był naliczana/nienaliczana składka na Fundusz Pracy jeżeli podstawa jest niższa niż wysokość wynagrodzenia minimalnego. - Ostatni parametr określa ilość dni prowadzenia w poprzednim roku. Jeżeli nie wpiszemy nic to program domyślnie weźmie 365. Jeżeli działalność była prowadzona krócej to należy podać ilość dni. Jeżeli działalność był zawieszona to można ilość dni również samemu wpisać lub jeżeli okres zawieszenia był wpisany w programie (Pkt 2.) to można kliknąć link "wylicz liczbę dni prowadzenia działalności".
Po wpisaniu wszystkich danych należy kliknąć przedstaw wyliczenie, które wskazuje nam czy działalność kwalifikuje się do rozliczeń na zasadach Mały ZUS:
6. W tym miejscu należy wpisać indywidualny numer rachunku składkowego. |