Dokument ZUS Pel to pełnomocnictwo do wykonywania czynności prawnych w relacjach z Zakładem Ubezpieczeń Społecznych.
Przed utworzeniem dokumentów warto:
1.
|
Wejść do zakładki Kartoteki/Dane Firmowe/Zakład Ubezpieczeń Społecznych. Tutaj można wybrać właściwą jednostkę ZUS dla zakładu pracy oraz wpisać mocodawców do ZUS PEL.
|
2.
|
Wejść do zakładki Kartoteki/Pełnomocnicy. W tym miejscu wpisać dane pełnomocnika ( dane osobowe i adres) aby później wybierać ich z listy pełnomocników, a nie szukać w śród listy pracowników.
|
Aby utworzyć dokument należy wejść w Dokumenty/Dokumenty ZUS ŕ ZUS PEL.
W górnych zakładkach mamy do wyboru czy to zakład pracy udziela pełnomocnictwa czy pracownik.
Przykład będzie oparty o pełnomocnictwo udzielone przez pracownika, ponieważ jest tam o jedna zakładka więcej niż udzielanym przez zakład.
1.
|
Dodajemy białą kartką lub klawiszem ”INSERT” nowy dokument.
|
2.
|
Wyskakuje okno w którym definiujemy jak ma być wypełniony dokument.
|
Na rysunku są zaznaczone cyfry 1 i 2.
Ad1. Tutaj wybieramy miejsce złożenie pisma czyli jednostkę ZUS. Do wyboru mamy:
a.
|
Jednostkę, którą wpisaliśmy w danych firmowych
|
b.
|
Do wyboru z listy (tutaj można kliknąć link „Sprawdź która jednostka jest właściwa”; odsyła on na stronę ZUS gdzie można za pomocą kodu pocztowego znaleźć jednostkę) można wybrać ręcznie później.
|
c.
|
Klikając z listy i nie wybierając żadnego możemy później edytować w dokumencie.
|
Ad2. W zakładkach wybieramy:
a.
|
Kto udziela pełnomocnictwa (NIE MA TEJ ZAKŁADKI W UDZIELANYM PEŁNOMOCNICTWIE PRZEZ ZAKŁAD)
|
b.
|
Zakres udzielanego pełnomocnictwa, które również można edytować na stworzonym dokumencie
|
c.
|
Pełnomocników wybieramy na trzy sposoby:
|
·
|
Bez wyboru – edycja w dokumencie
|
·
|
Z listy wcześniej wpisanych pełnomocników.
|
Po wykonaniu wszystkich czynności klikamy akceptuj.
|