ZUS PEL dla pracowników

Początek  Poprzedni  Następny

Dokument ZUS Pel to pełnomocnictwo do wykonywania czynności prawnych w relacjach z Zakładem Ubezpieczeń Społecznych.

Przed utworzeniem dokumentów warto:

1.

Wejść do zakładki Kartoteki/Dane Firmowe/Zakład Ubezpieczeń Społecznych. Tutaj można wybrać właściwą jednostkę ZUS dla zakładu pracy oraz wpisać mocodawców do ZUS PEL.

2.

Wejść do zakładki Kartoteki/Pełnomocnicy. W tym miejscu wpisać dane pełnomocnika ( dane osobowe i adres) aby później wybierać ich z listy pełnomocników, a nie szukać w śród listy pracowników.

Aby utworzyć dokument należy wejść w Dokumenty/Dokumenty ZUS ŕ ZUS PEL.

W górnych zakładkach mamy do wyboru czy to zakład pracy udziela pełnomocnictwa czy pracownik.

zus_pel_1

Przykład będzie oparty o pełnomocnictwo udzielone przez pracownika, ponieważ jest tam o jedna zakładka więcej niż udzielanym przez zakład.

1.

Dodajemy białą kartką lub klawiszem ”INSERT” nowy dokument.

2.

Wyskakuje okno w którym definiujemy jak ma być wypełniony dokument.

zus_pel_2

 

Na rysunku są zaznaczone cyfry 1 i 2.

Ad1. Tutaj wybieramy miejsce złożenie pisma czyli jednostkę ZUS. Do wyboru mamy:

a.

Jednostkę, którą wpisaliśmy w danych firmowych

b.

Do wyboru z listy (tutaj można kliknąć link „Sprawdź która jednostka jest właściwa”; odsyła on na stronę ZUS gdzie można za pomocą kodu pocztowego znaleźć jednostkę) można wybrać ręcznie później.

zus_pel3

c.

Klikając z listy i nie wybierając żadnego możemy później edytować w dokumencie.

zus_pel4

Ad2. W zakładkach wybieramy:

a.

Kto udziela pełnomocnictwa (NIE MA TEJ ZAKŁADKI W UDZIELANYM PEŁNOMOCNICTWIE PRZEZ ZAKŁAD)

b.

Zakres udzielanego pełnomocnictwa, które również można edytować na stworzonym dokumencie

zus_pel5

c.

Pełnomocników wybieramy na trzy sposoby:

·

Bez wyboru – edycja w dokumencie

·

Z listy pracowników

·

Z listy wcześniej wpisanych pełnomocników.

zus_pel_6

 

Po wykonaniu wszystkich czynności klikamy akceptuj.