| 
 Dokument ZUS Pel to pełnomocnictwo do wykonywania czynności prawnych w relacjach z Zakładem Ubezpieczeń Społecznych. 
Przed utworzeniem dokumentów warto: 
1. 
 | 
Wejść do zakładki Kartoteki/Dane Firmowe/Zakład Ubezpieczeń Społecznych. Tutaj można wybrać właściwą jednostkę ZUS dla zakładu pracy oraz wpisać mocodawców do ZUS PEL. 
 | 
 
 
 
2. 
 | 
Wejść do zakładki Kartoteki/Pełnomocnicy. W tym miejscu wpisać dane pełnomocnika ( dane osobowe i adres) aby później wybierać ich z listy pełnomocników, a nie szukać w śród listy pracowników. 
 | 
 
 
 
Aby utworzyć dokument należy wejść w Dokumenty/Dokumenty ZUS ŕ ZUS PEL. 
W górnych zakładkach mamy do wyboru czy to zakład pracy udziela pełnomocnictwa czy pracownik. 
  
Przykład będzie oparty o pełnomocnictwo udzielone przez pracownika, ponieważ jest tam o jedna zakładka więcej niż udzielanym przez zakład. 
1. 
 | 
Dodajemy białą kartką lub klawiszem ”INSERT” nowy dokument. 
 | 
 
 
 
2. 
 | 
Wyskakuje okno w którym definiujemy jak ma być wypełniony dokument. 
 | 
 
 
 
  
  
Na rysunku są zaznaczone cyfry 1 i 2. 
Ad1. Tutaj wybieramy miejsce złożenie pisma czyli jednostkę ZUS. Do wyboru mamy: 
a. 
 | 
Jednostkę, którą wpisaliśmy w danych firmowych 
 | 
 
 
 
b. 
 | 
Do wyboru z listy (tutaj można kliknąć link „Sprawdź która jednostka jest właściwa”; odsyła on na stronę ZUS gdzie można za pomocą kodu pocztowego znaleźć jednostkę) można wybrać ręcznie później. 
 | 
 
 
 
  
c. 
 | 
Klikając z listy i nie wybierając żadnego możemy później edytować w dokumencie. 
 | 
 
 
 
  
Ad2. W zakładkach wybieramy: 
a. 
 | 
Kto udziela pełnomocnictwa (NIE MA TEJ ZAKŁADKI W UDZIELANYM PEŁNOMOCNICTWIE PRZEZ ZAKŁAD) 
 | 
 
 
 
b. 
 | 
Zakres udzielanego pełnomocnictwa, które również można edytować na stworzonym dokumencie 
 | 
 
 
 
  
c. 
 | 
Pełnomocników wybieramy na trzy sposoby: 
 | 
 
 
 
· 
 | 
Bez wyboru – edycja w dokumencie 
 | 
 
 
 
· 
 | 
Z listy wcześniej wpisanych pełnomocników. 
 | 
 
 
 
  
  
Po wykonaniu wszystkich czynności klikamy akceptuj. 
 |