ZUS IWA |
Początek Poprzedni Następny |
Płatnicy składek zobowiązani są do składania informacji ZUS IWA za poprzedni rok. Na jej podstawie ZUS ustala wysokość stopy procentowej składki na ubezpieczenie wypadkowe, obowiązującej poszczególnych płatników w kolejnym roku składkowym.
Aby utworzyć nowy dokument - klikamy na ikonę lub klawisz [INSERT] , a następnie wskazujemy rok kalendarzowy. Wykaz wszystkich ZUS IWA widoczny jest w oknie głównym. Rozdziały formularza umieszczono w kolejnych zakładkach okna podrzędnego. Korzystając z danych ogólnych firmy program automatycznie wstawia część informacji jak: nazwa firmy, NIP, REGON, kod PKD, kod ZUS, adres.
Pola ZUS IWA należy wypełnić zgodnie z zaleceniami:
I Dane organizacyjne: • w polu 01 - identyfikator informacji ZUS IWA (numer/rok) - np. 01 2009 - numer 01 oznacza informację ZUS IWA pierwszorazową, numery od 02 do 30 będą oznaczać ewentualnie składane korekty ZUS IWA, 2009 oznacza rok, za który składana jest informacja ZUS IWA, • w polu 02 - z listy słownikowej ZUS wybieramy 6-znakowy kod terytorialny jednostki terenowej ZUS właściwej ze względu na siedzibę płatnika składek. • w polu 06 - należy wpisać znak i numer decyzji pokontrolnej, w przypadku, gdy korekta informacji ZUS IWA składana jest w następstwie ustaleń kontroli ZUS.
II Dane identyfikacyjne płatnika składek: • pola wypełniane są automatycznie na podstawie menu Dane firmy.
III Dane o liczbie ubezpieczonych zgłoszonych do ubezpieczenia wypadkowego: • w polu 01 - liczba ubezpieczonych zgłoszonych do ubezpieczenia wypadkowego. Program ustala ją, przeliczając iloraz sumy osób podlegających ubezpieczeniu wypadkowemu w ciągu poszczególnych miesięcy danego roku i 12 miesięcy. Jest to pole z podpowiedzią - klikając na nim wyświetli się okno info, pokazujące w poszczególnych miesiącach, dla kolejnych pracowników (po numerze PESEL): kwoty składki wypadkowej lub określenie "zerowa" (co oznacza fakt podlegania ubezpieczeniu wypadkowemu bez naliczenia składki (brak wypłaty) w danym miesiącu):
IV Zestawienie danych do ustalenia kategorii ryzyka dla płatnika składek: • 01. Rodzaj działalności według PKD - pole wypełniane automatycznie na podstawie menu Dane firmy. Kod PKD2007 to 4 cyfry i jedna duża litera na końcu (5 cyfr rozpoznane będzie jako błąd). • W polach 02, 03, 04 podajemy liczbę poszkodowanych w wypadkach i zatrudnionych w warunkach zagrożenia.
Zakładka "Uwagi" służy do zamieszczania notatek, natomiast w ostatniej zakładce można zweryfikować strukturę dokumentu przed wysłaniem do programu Płatnik. Do sprawdzenia dokumentu w tabeli głównej można użyć też funkcji pomocniczej "Kontrola struktury dokumentu [F9]".
Utworzone i wypełnione w ten sposób dokumenty zgłoszeniowe eksportujemy do programu 'Płatnik". Operacji dokonujemy w kilku krokach. Korzystając z dostępnych funkcji pomocniczych:
eksportujemy zaznaczone deklaracje do modułu e-Płatnik w naszym programie, gdzie tworzymy z nich paczki, które następnie możemy wczytać w programie 'Płatnik'. W tabeli głównej, w kolumnie "Wysłana do e-Płatnik" deklaracje już wyeksportowane do modułu e-Płatnik są oznakowane polem wyboru .
Przed wydrukowaniem wersji roboczej danego dokumentu, po wybraniu funkcji "Drukuj Ctrl+P" (z menu kontekstowego, skrót klawiszowy [CTRL]+[P], ikona ) możemy wejść w podgląd wydruku.
UWAGA ! W celu uniknięcia pomyłki z wydrukiem oryginału 'Płatnika' - po prawej i lewej stronie na wydruku z programu 'CPW' znajduje się adnotacja: "Dokumenty drukowane w trybie roboczym nie będą przyjmowane przez ZUS".
|