ZUS IWA

Początek  Poprzedni  Następny

Płatnicy składek zobowiązani są do składania informacji ZUS IWA za poprzedni rok. Na jej podstawie ZUS ustala wysokość stopy procentowej składki na ubezpieczenie wypadkowe, obowiązującej poszczególnych płatników w kolejnym roku składkowym.

 

Aby utworzyć nowy dokument - klikamy na ikonę ikona_dodaj_nowy_rekord lub klawisz [INSERT] , a następnie wskazujemy rok kalendarzowy.

Wykaz wszystkich ZUS IWA widoczny jest w oknie głównym. Rozdziały formularza umieszczono w kolejnych zakładkach okna podrzędnego. Korzystając z danych ogólnych firmy program automatycznie wstawia część informacji jak: nazwa firmy, NIP,  REGON, kod PKD, kod ZUS, adres.

 

ZUS IWA - okno główne i podrzędne.

 

 

 

Pola ZUS IWA należy wypełnić zgodnie z zaleceniami:

 

I Dane organizacyjne:

• w polu 01 - identyfikator informacji ZUS IWA (numer/rok) - np. 01 2009 - numer 01 oznacza informację ZUS IWA pierwszorazową, numery od 02 do 30 będą oznaczać ewentualnie składane korekty ZUS IWA, 2009 oznacza rok, za który składana jest informacja ZUS IWA,

• w polu 02 - z listy słownikowej ZUS wybieramy 6-znakowy kod terytorialny jednostki terenowej ZUS właściwej ze względu na siedzibę płatnika składek.

• w polu 06 - należy wpisać znak i numer decyzji pokontrolnej, w przypadku, gdy korekta informacji ZUS IWA składana jest w następstwie ustaleń kontroli ZUS.

 

II Dane identyfikacyjne płatnika składek:

• pola wypełniane są automatycznie na podstawie menu Dane firmy.

 

III Dane o liczbie ubezpieczonych zgłoszonych do ubezpieczenia wypadkowego:

• w polu 01 - liczba ubezpieczonych zgłoszonych do ubezpieczenia wypadkowego. Program ustala ją, przeliczając iloraz sumy osób podlegających ubezpieczeniu wypadkowemu w ciągu poszczególnych miesięcy danego roku i 12 miesięcy.

Jest to pole z podpowiedzią - klikając na nim wyświetli się okno info, pokazujące w poszczególnych miesiącach, dla kolejnych pracowników (po numerze PESEL): kwoty składki wypadkowej lub określenie "zerowa" (co oznacza fakt podlegania ubezpieczeniu wypadkowemu bez naliczenia składki (brak wypłaty) w danym miesiącu):

 

Okno info. Liczba ubezpieczonych skladką wypadkową.

 

IV Zestawienie danych do ustalenia kategorii ryzyka dla płatnika składek:

• 01. Rodzaj działalności według PKD - pole wypełniane automatycznie na podstawie menu Dane firmy. Kod PKD2007 to 4 cyfry i jedna duża litera na końcu (5 cyfr rozpoznane będzie jako błąd).

• W polach 02, 03, 04 podajemy liczbę poszkodowanych w wypadkach i zatrudnionych w warunkach zagrożenia.

 

 

Zakładka "Uwagi" służy do zamieszczania notatek, natomiast w ostatniej zakładce można zweryfikować strukturę dokumentu przed wysłaniem do programu Płatnik. Do sprawdzenia dokumentu w tabeli głównej można użyć też funkcji pomocniczej "Kontrola struktury dokumentu [F9]".

 

 

Utworzone i wypełnione w ten sposób dokumenty zgłoszeniowe eksportujemy do programu 'Płatnik". Operacji dokonujemy w kilku krokach. Korzystając z dostępnych funkcji pomocniczych:

"emisja do modułu e-Płatnik [F4]" lub
"emisja z przełączeniem do modułu e-Płatnik [CTRL]+[F4]"

eksportujemy zaznaczone deklaracje do modułu e-Płatnik w naszym programie, gdzie tworzymy z nich paczki, które następnie możemy wczytać w programie 'Płatnik'.

W tabeli głównej, w kolumnie "Wysłana do e-Płatnik" deklaracje już wyeksportowane do modułu e-Płatnik są oznakowane polem wyboru Pole wyboru_kontrolka_ z_V.

 

 

Przed wydrukowaniem wersji roboczej danego dokumentu, po wybraniu funkcji "Drukuj Ctrl+P" (z menu kontekstowego, skrót klawiszowy [CTRL]+[P], ikona ikona_drukuj) możemy wejść w podgląd wydruku.

 

UWAGA !

W celu uniknięcia pomyłki z wydrukiem oryginału 'Płatnika' - po prawej i lewej stronie na wydruku z programu 'CPW' znajduje się adnotacja: "Dokumenty drukowane w trybie roboczym nie będą przyjmowane przez ZUS".