Listy płac i zasiłkowe |
Początek Poprzedni Następny |
Listę płac sporządzamy dla pracowników etatowych. Widoczny w symbolu listy miesiąc jest zgodny z datą wypłaty. Sposób naliczania składników na liście płac i liście zasiłkowej jest taki sam. Różnica polega tylko na tym, że wyliczone wartości wchodzą później w inny fundusz: fundusz osobowy (dla listy płac) oraz fundusz ZUS (dla listy zasiłkowej).
Wygląd i zawartość listy dostosowujemy do potrzeb w naszej firmie. Czasem ułatwieniem jest wprowadzenie kilku list płac np. podstawowej naliczanej co miesiąc oraz dodatkowej do rozliczania np. bonów i paczek świątecznych.
Aby lista była poprawnie naliczona - należy wcześniej pamiętać o następujących krokach:
Dla polepszenia funkcjonalności programu, wprowadzone zostało ograniczenie pokazywania informacji statystycznych przy naliczaniu do wartości zerowych.
Po naliczeniu przez program wartości na liście dla każdego pracownika, w podoknie widać wszystkie parametry (stawkę podatku, wymiar czasu pracy, sumę godzin przepracowanych itd.) oraz naliczone kwoty na poszczególnych składnikach. Warto skorzystać z możliwości sprawdzenia naliczeń przed zablokowaniem pracowników i następnie całej listy - blokowanie opisane w rozdziale Naliczanie wynagrodzeń.
Główną kolumną, w której składniki listy są przeliczane i w której można nadpisywać kwoty jest "Wartość składnika". Kolumna "Podstawa" pokazuje wartości wyjściowe składników, określone w programie na podstawie zdefiniowanych dla nich cech i parametrów. Kolumna "Do potrącenia" spełnia pomocniczą rolę pokazując kwotę, którą program zdejmuje z danego składnika, z tytułu nieobecności.
Sporządzanie nowej listy płac szczegółowo zostało opisane w rozdziałach: Definiowanie nagłówka listy wynagrodzeń oraz Dodawanie pracownika do listy wynagrodzeń.
Dla wybranej listy płac lub zasiłkowej można sporządzić listę stornującą. Po podświetleniu, w tabeli, listy do poprawy i wywołaniu polecenia "Twórz listę stornującą" (pod przyciskiem funkcji pomocniczych , kombinacją klawiszy [CTRL]+[S] lub z menu kontekstowego) - na ekranie pojawi się okno "Wybór pracownika z listy", w którym precyzujemy miesiąc podatku i ZUS oraz dokonujemy wyboru pracowników, dla których chcemy wycofać błędne naliczenia:
Po naciśnięciu na program utworzy nową listę z dopiskiem STORNO do symbolu wyjściowej listy, na której zminusuje zapisy dla wskazanych osób:
Strono nie podlega ręcznej modyfikacji (nie można ręcznie wpisywać innych niż naliczone automatycznie wartości składników). Po takiej operacji należy sporządzić listę korygującą!
UWAGA! Listę stornującą i korygującą obliczamy w miesiącu bieżącym dla miesiąca podatku, miesiąc ZUS pozostaje zgodny z miesiącem kosztowym listy do poprawy.
Przy tworzeniu nowej listy płac, otworzy się nam okno, w którym należy zdefiniować nagłówek listy wynagrodzeń:
Program 'CPW' umożliwia przefiltrowanie pracowników\ według ustalonych przez nas ustawień:
Możliwe jest wpisanie ręczne kwot potrącenia dla danego pracownika. Program udostępnia część składników, od których może odjęte może zostać potrącenie, część jest nieruchoma aby przy tworzeniu list kwoty zgadzały się. Głównie ma to zastosowanie w momencie uzupełniania i korygowania zaimportowanych danych z innego źródła, gdzie kwoty potrąceń różnią się. By funkcja była dostępna należy odblokować danego pracownika poprzez zmienienie mu statusu w oknie podrzędnym. Gdy pracownik jest już dostępny, należy w wybranym składniku lub kolumnie do potrącenia wpisać odpowiednią kwotę. Otworzy się okno, w którym mamy możliwość przypisania kwoty do składnika, lub rozrzucenia go proporcjonalnie na różne składniki tak, aby końcowa kwota zgadzała się:
Aby zminimalizować ryzyko usunięcia listy wraz z zatwierdzonymi naliczeniami, w momencie kliknięcia pojawi się okno upewniające się, czy na pewno dany rekord ma zostać usunięty.
Funkcja drukowania dostępna jest:
Po naciśnięciu ikony lub klawiszy [CTRL]+[P] program wyświetla okno przygotowania wydruku i umożliwia wejście w podgląd wydruku
Dla list płac możliwy jest wybór czcionki bazowej dla drukowanego dokumentu:
Jest również możliwość wydrukowania z poziomu listy płac i list rachunków zestawienia kosztów, w których wykorzystany będzie wybrany przez nas schemat dekretacji (Konfiguracja/Ustawienia programu/Wydruki/Parametry wydruków). Należy odnaleźć i dla zaznaczonej przez nas listy wybrać funkcję Wydruk zestawienia kosztów. Będzie to jednostronny wydruk, zawierające dane zdefiniowane przez nas w schemacie dekretacji (Dokumenty/Dekretacja FK/Definicja).
|