Naliczanie wynagrodzeń

Początek  Poprzedni  Następny

Ogólna koncepcja przygotowania danych i procesu naliczania została opisana w głównym rozdziale Naliczanie.

W tym miejscu przedstawiamy proces tworzenia list wynagrodzeń. Opisane poniżej zasady mają zastosowanie do list płac (fundusz osobowy), list zasiłkowych (fundusz ZUS) oraz list rachunków (fundusz bezosobowy).

 

W programie istnieją trzy rodzaje wyliczania wynagrodzeń:

na listach płac i zasiłkowych postępujemy według tych samych zasad. Różnica pojawia się dopiero przy podziale na fundusze odpowiednio: osobowy i ZUS. Potwierdzeniem wypłaty jest pasek.
rachunki - indywidualne naliczenia dla pracownika - stosowane, gdy wystawiamy pojedyncze rachunki dla konkretnych pracowników. W tym układzie, na ekranie widzimy wszystkie rachunki wystawione dotychczas dla danej osoby. Tutaj wydrukiem jest kartoteka rachunków.
rachunki - zbiorcze naliczenia w okresie - stosowane, gdy wystawiamy rachunki zbiorczo dla grupy osób w zadanym przez nas okresie czasu. Potwierdzeniem wypłaty są rachunki.

 

UWAGA !

Naliczanie inne niż na liście dostępne jest tylko dla list z grupy "bezosobowy".

 

W programie sporządzamy Listy wynagrodzeń w podziale na:

standardowe Listy płac dla pracowników etatowych (w menu Naliczanie/Listy płac).
Listy zasiłkowe, jeśli chcemy je wyodrębnić z pozostałych (w menu Naliczanie/Listy zasiłkowe).
Listy rachunkowe dla pracowników z tytułu umów zleceń lub umów o dzieło lub umów agencyjnych (w menu Naliczanie/Rachunki)

 

W programie istnieją dwa mechanizmy:

1.blokowanie pracowników (lista płac i zasiłkowa) lub rachunków.
2.blokowanie list płac lub list rachunków.

Blokowanie listy wynagrodzeń możliwe jest po zablokowaniu wszystkich pracowników z tej listy. W przeciwnym przypadku, przy próbie zmiany statusu listy, program wyświetli informację:

 

Okno info o warunkach blokowania listy

 

Do blokowania i odblokowywania zaznaczonych pracowników w podoknie oraz całych list w oknie głównym służy przycisk przycisk_zmien_status_naliczania na pasku narzędziowym. Funkcję zmiany statusu listy, rachunku lub pracownika można też wywołać przez podwójne kliknięcie myszą, stojąc kursorem na wybranej pozycji w kolumnie Status. Na ekranie pojawi się okno dialogowe do zatwierdzenia:

 

Okno dialogowe - zmiana statusu listy.

 

Zablokowana pozycja (lista, rachunek lub pracownik) w kolumnie status posiada graficzną szatę w postaci wybranej kontrolki 'CheckBox' - Pole wyboru_kontrolka_ z_V.

Blokowanie list jest zabezpieczeniem przed nieumyślnym wprowadzeniem zmian. Dzięki blokadzie nie możemy: dodawać ani kasować z niej pracowników, zmienić naliczonych kwot, a także skasować samej listy.

 

UWAGA!

Blokowanie listy jest konieczne do przeprowadzenia niektórych operacji np. przelewy można wykonać tylko z zablokowanej listy.

Zasadniczo, po ostatecznym obejrzeniu, każda lista w programie powinna zostać zablokowana.

 

 

UWAGA!

Nie można odblokować listy użytej w zestawieniach np. na Liście zbiorczej:

 

Okno info - niemozność odblokowania listy użytej w zestawieniach.

 

UWAGA!

Pracownik musi posiadać status "zablokowany", aby naliczone dla niego kwoty pojawiły się w zestawieniach, deklaracjach podatkowych i ZUS.

 

 

 

Jeśli w menu Konfiguracja/Typy list naliczeń, w danym typie listy (lista płac lub lista zasiłkowa lub rachunek) zdefiniujemy niektóre składniki jako "ukryte", to sporządzając taką listę, będą one naliczane, ale na niej niewidoczne. Dzięki temu, w codziennej pracy możemy posługiwać się krótszą i bardziej przejrzystą listą wynagrodzeń.

W pasku narzędziowym najniższego okna tej listy pojawi się włączona ikona ikona_filtr_ukryty_wlaczony oznaczająca , że istnieją na niej pozycje ukryte. Po kliknięciu na nią można wyłączyć filtr, czyli odkryć wszystkie składniki listy. Powtórne kliknięcie przywraca działanie filtra - który ponownie ukryje na liście wybrane składniki.

Dodatkowym wyróżnikiem listy z ukrytymi składnikami jest zakłócony układ kolorów wierszy, które normalnie występują na przemian jako białe i żółte:

 

Zakłócony układ wierszy biały-żółty przy ukrytych składnikach na liście

 

W powyższym przykładzie widać, że "ukryte" pozycje znajdują się między podwójnym:

- żółtym tłem wierszy, czyli Potrąceniem chorobowym i Składką emerytalną (ukryta pozycja to Podstawa ubez. emerytalno-rentowego).

- białym tłem wierszy, czyli Składką rentową i Składką na ubez.chor. (ukryta pozycja to Podstawa ubez.chorobowego).

 

UWAGA!

Jeśli w menu Naliczanie/Listy płac lub Listy zasiłkowe lub Rachunki, mamy do czynienia z listą zawierającą składniki "ukryte", to przy eksporcie do programu Excel tabeli z wartościami składników pracownika - te naliczone, ale niewidoczne składniki:

1.będą przenoszone, jeśli użyjemy opcji "Zapisz wszystko"

Eksport do Excela za pomocą "zapisz wszystko" - razem ze składnikami "ukrytymi"

 

2.nie będą przenoszone, gdy wybierzemy opcję "Zapisz zaznaczone"

 

Eksport do Excela za pomocą "zapisz zaznaczone" - bez składników "ukrytych"

 

 

Na wydrukach dowolnych list wynagrodzeń możemy dodać kolumnę "Podpis pracownika" - należy zaznaczyć taką opcję Pole wyboru_kontrolka_ z_V przy wybranym typie listy, w oknie szczegółowym menu Konfiguracja/Typy list naliczeń. Dodatkowo w kolumnie "Podpis pracownika" tabeli głównej widać, które typy list mają zaznaczoną tę opcję:

 

Konfiguracja/ Typy list naliczeń - zaznaczona opcja miejsca na podpis pracownika np. na umowie agencyjnej.

 

 

Na wydruku każdej listy wybranego typu otrzymamy, w ostatniej kolumnie - miejsce na podpis pracowników:

 

Kolumna "Podpis pracownika" na wydruku np. rachunku do umowy agencyjnej.

 

 

Dodatkowo istnieje możliwość drukowania list wynagrodzeń ze "stopką" (standardowy element pod tabelą zawierający: datę oraz miejsce na podpis osoby sporządzającej i zatwierdzającej). W tym celu, w oknie szczegółowym menu Konfiguracja/Typy list naliczeń - należy zaznaczyć taką opcję Pole wyboru_kontrolka_ z_V przy wybranym typie listy.

W tabeli głównej pojawi się nowa kolumna "Stopka listy", gdzie będzie widoczne, które typy list mają zaznaczoną tę opcję:

 

 

Konfiguracja/ Typy list naliczeń - zaznaczona opcja stopki listy na wydruku dla danego typu list.

 

Dzięki temu wszystkie listy danego typu np. Podstawowe będą na wydruku posiadać stopkę:

 

"Stopka" listy na wydruku Listy wynagrodzeń.