Listy zbiorcze |
Początek Poprzedni Następny |
Lista zbiorcza jest specyficznym rodzajem listy. Pierwotnie została stworzona z myślą o wypłatach bezpośrednio z kasy, dla pracowników z różnych list wynagrodzeń. Częściami składowymi takiej listy są wskazane przez nas listy wynagrodzeń. Dokonujemy w niej agregacji po osobie - na wykazie każdy pracownik pojawia się tylko raz. Dzięki temu z listy kasowej łatwo robić przelewy.
Listy zbiorcze tworzymy w menu Zestawienia/Listy zbiorcze. Po założeniu nowej listy Symbol nadawany przez program zależy od rodzaju numeracji (miesięczna lub roczna), który wybieramy w menu Konfiguracja/Ustawienia programu/Ogólne parametry generacji dokumentów:
Poniżej przedstawiamy przykład zróżnicowanych symboli - pozycja pierwsza odpowiada numeracji miesięcznej, pozycje druga i trzecia odpowiadają przyjęciu numeracji rocznej:
UWAGA ! Lista zbiorcza pozwala na łączenie dowolnych list. Bez znaczenia jest tu przynależność do funduszu, czy też miesiąc utworzenia. Dla założonej listy zbiorczej, w zakładce "Definicja" dokonujemy przypisania wybranych przez nas list wynagrodzeń. W tym celu klikamy na przycisk
W powyższej kontrolce wyboru można zawęzić ilość list widocznych na wykazie, określając następujące parametry: typ funduszu:
okres czasowy ich powstania (układ kosztowy) :
układ listy dla danego okresu: (program zapamiętuje zaznaczone listy)
Konkretne listy wybieramy na podstawie ich symboli - klikając myszką na pola wyboru
Wynik sumowania niektórych składników wynagrodzenia, ze wszystkich list składowych, widzimy w oknie głównym z prawej strony tabeli. Posługując się funkcją pomocniczą "[F6] Zmień układ kolumn" wskazujemy, które składniki mają być tutaj zsumowane i pokazane jako kolumny np. płaca zasadnicza, premia uznaniowa, brutto kosztowe, razem do wypłaty itd.
W zakładce "Definicja" widzimy te same kolumny z rozbiciem wartości składników na listy wynagrodzeń, z których składa się dana lista zbiorcza. Dodatkowe podokna pokazują rozbicie kwot składników na poszczególnych pracowników, figurujących na każdej z list składowych:
Funkcja "[F6] Zmień układ kolumn" działa w każdym z wyżej wymienionych okien i działa na wszystkie jednocześnie tzn. w głównym, obu oknach zakładki "Definicja" oraz w zakładce "Zawartość".
W zakładce "Zawartość" możemy sprawdzić, których pracowników obejmuje lista zbiorcza oraz jakie są sumaryczne wartości składników przypisane każdej osobie (sumy z wszystkich składowych list wynagrodzeń):
Zakładka "Zawartość" posiada dodatkowo podokna, w których dla danego pracownika odczytujemy: w pierwszym - sumy składników z list wynagrodzeń, w drugim - symbole list, w których wystąpił dany składnik i jego wartość na każdej z tych list.
Będąc w zakładce "Zawartość", mamy możliwość wydrukowania pasków dla pracowników z danej listy zbiorczej. Podświetlamy wybraną listę zbiorczą w oknie głównym, a następnie zaznaczamy wiersze w tabeli z pracownikami, którzy mają się znaleźć na wydruku. Po wywołaniu funkcji drukowania (z menu kontekstowego, po naciśnięciu ikony
Paski są wydrukiem, gdzie każdy pracownik posiada własną tabelę ze składnikami listy. Łatwo jest zatem pociąć kartkę na wydzielające pracowników paski:
W lewej części paska umieszczone są informacje dodatkowe, jak: nazwisko, imię, pesel, okres, lista, wymiar pracy, przepracowane, urlop, choroba. Informacje statystyczne ustalane są z miesiąca listy zbiorczej.
Natomiast wydruk listy zbiorczej różni się od pasków brakiem podziału na tabelki dla poszczególnych pracowników. Jest dostępny w oknie głównym, gdzie podświetlamy wybrany rekord z symbolem listy i wywołujemy funkcję drukowania (z menu kontekstowego, po naciśnięciu ikony
dla którego podgląd wydruku wygląda następująco:
Dostępna jest też funkcja drukowania list zbiorczych (należy zaznaczyć pożądany zakres - będzie się odnosił do miesiąca z listy płac): a) alfabetycznie (opcjonalnie widoczne są kwoty pracowników) b) działami ( będą widoczne kwoty pracowników, będą widoczne podsumy działu, dział od nowej strony, niezależna numeracja - w tym przypadku możemy zaznaczyć wszystkie interesujące nas opcje, jak i również żadna nie musi być zaznaczona. Wybór zależy od tego co ma być widoczne na wydruku listy). W zależności, który zakres zostanie wybrany zmieni się wygląd i zakres informacji na wydruku. Zalecamy sprawdzenie dokumentu w podglądzie przed wydrukowaniem.
Klucz, według którego składniki będą pokazane lub ukryte na wydruku, określamy w zakładce "Układ kolumn" - wywołując skrótem klawiszowym lub z menu kontekstowego funkcje pomocnicze:
W obu przypadkach pojawi się tak samo wyglądające okno wyboru rodzaju drukowania dla kolumny:
w którym zaznaczamy jeden z 4 stanów drukowania:
W programie istnieją dwa sposoby uzyskania na wydrukach list zbiorczych kolumny "Podpis pracownika": 1. każdorazowo na indywidualnie wybranej liście zbiorczej - dla danej listy zbiorczej zaznaczamy pole
2. dla wszystkich nowo tworzonych list zbiorczych - w menu Konfiguracja/Ustawienia programu/Wydruki/Parametry wydruków zaznaczamy opcję
Dzięki temu, na wydruku listy zbiorczej otrzymamy, w ostatniej kolumnie - miejsce na podpis pracowników:
Dodatkowo na wydruku może pokazywać się "stopka" - standardowy element pod tabelą zawierający: datę oraz miejsce na podpis osoby sporządzającej i zatwierdzającej.
W programie istnieją dwa sposoby skorzystania z tej możliwości:
Dzięki temu, na wydruku listy zbiorczej, pod tabelą, otrzymamy stopkę listy:
|