Rachunki |
Początek Poprzedni Następny |
W menu Naliczanie/Rachunki dokonujemy operacji naliczenia wynagrodzeń w ramach funduszu bezosobowego, z tytułu umów cywilno-prawnych, takich jak: zlecenie, o dzieło, agencyjna.
Jednym z dwóch sposobów tworzenia rachunków jest szybkie zbiorcze naliczanie dla większej ilości pracowników w tym samym okresie czasu. Rachunki dla wszystkich osób będą mieć tę samą datę: wypłaty, rozpoczęcia umowy i jej zakończenia. Dodatkowym założeniem jest sporządzenie tylko jednego rachunku dla pracownika w jednym dniu. Potwierdzeniem wypłaty są rachunki (wydruk).
Drugim sposobem tworzenia rachunków jest indywidualne naliczanie dla poszczególnych pracowników. Istnieje możliwość sporządzania rachunków do wcześniej wystawionej umowy lub też bez powiązania z żadną konkretną umową. W tym układzie na ekranie widzimy wszystkie rachunki wystawione dotychczas dla danej osoby. Tutaj wydrukiem jest kartoteka rachunków.
Program tworzy kolejne listy rachunków, tak aby każdy rachunek był przypisany do jednej z nich. Listy spełniają funkcję porządkującą wynagrodzenia w zakresie funduszu bezosobowego (idea takich list jest analogiczna do list płac i zasiłkowych).
UWAGA ! Przynajmniej jedna lista rachunków musi być zrobiona w miesiącu, ponieważ nie może być wolnych rachunków, nieprzypisanych do żadnej listy!
Rodzaje list definiujemy zawczasu w menu Konfiguracja/Typy list wynagrodzeń/zakładka Fundusz bezosobowy (rachunki).
UWAGA ! Najważniejsze w rachunkach jest podanie daty wypłaty. W zależności od niej program ustali miesiąc podatkowy. W przypadku rachunków trzy rodzaje miesięcy rozliczeniowych zawsze są takie same tzn. WYPŁATA=KOSZT=ZUS. "Wypłata" - miesiąc podatkowy (miesiąc odprowadzenia podatku z zakładanej listy, a więc taki, w którym wypłacamy pieniądze). "Koszt" - miesiąc kosztowy (miesiąc, w którym tworzymy listę i za który należy się wynagrodzenie). "ZUS" - miesiąc ZUS (miesiąc, w którym odprowadza się składki ZUS).
Drugą co do ważności jest data "za okres od dnia", a jedynie rolę informacyjną spełnia data "za okres do dnia".
Pewną niedogodnością jest fakt, że po naliczeniu rachunku program automatycznie go zablokowuje. Trzeba więc odblokować rachunek, aby w następnym kroku przypisać do niego numer umowy.
Symbol # w polu "Numer rachunku" oznacza automatyczne generowanie numeracji, której zasady określamy w Konfiguracja/Ustawienia programu/Ogólne parametry generacji dokumentów.
Mamy możliwość wybrania automatycznej numeracji w ramach roku kalendarzowego: dla całej firmy, indywidualnie dla pracownika lub nie stosowania tej opcji (w tym przypadku okno numeracji na umowie cywilnej jest dostępne do edycji). W powyższej zakładce definiujemy: prefiks, sufiks oraz podajemy, ile cyfrowy ma być numer nadawany przez program kolejnym dokumentom. Tutaj również odczytujemy, ile dotychczas sporządziliśmy rachunków w danym roku, na podstawie zapisu:
Dzięki powyższemu ustawieniu numeracji otrzymamy przykładowo:
Przy generowaniu wzorca symboli automatycznych list wynagrodzeń i zbiorczych, mamy możliwość ustalenia roku numeracji rachunków:
|