Rachunki za okres - zbiorcze naliczanie w okresie

Początek  Poprzedni  Następny

Jednym z dwóch sposobów tworzenia rachunków jest szybkie zbiorcze naliczanie dla większej ilości pracowników w tym samym okresie czasu - dostępne w menu Naliczanie/Rachunki za okres. Rachunki dla wszystkich osób będą mieć tę samą datę: wypłaty, rozpoczęcia umowy  i jej zakończenia.

Dodatkowym założeniem jest sporządzenie tylko jednego rachunku dla pracownika w jednym dniu.

 

Aby sporządzić zbiorczo rachunki, należy kliknąć na ikona_dodaj_nowy_rekord lub przycisk [INSERT] i zatwierdzić dodanie nowego dokumentu. W pierwszym kroku musimy zdefiniować listę, do której zostaną przypisane nowe rachunki. Na ekranie pojawi się okno "Wybór listy wynagrodzenia".

Jeśli wybierzemy opcję pole radiowe_juz_istniejaca:

wskazujemy okres czasowy, z którego poszukujemy już istniejącej listy: wszystkie, z aktualnego miesiąca, z aktualnego roku.
w tabeli z wykazem list podświetlamy właściwą.
wybieramy dane nagłówkowe rachunku.
naciskamy link_akceptuj.

Rachunek za okres - istniejąca lista wynagrodzeń

 

 

Jeśli wybierzemy opcję pole radiowe_nowo_tworzona:

określamy Typ listy np. Umowa zlecenie, Umowa o dzieło, Umowa agencyjna. Rodzaje list definiujemy zawczasu w menu Konfiguracja/Typy list wynagrodzeń/ zakładka Fundusz bezosobowy (rachunki).
wpisujemy nieobowiązkowo opis.
podajemy miesiąc i rok wypłaty. Data wypłaty jest w rachunku najważniejsza i decyduje o okresie tworzonej właśnie listy. Ta data decyduje o miesiącu podatkowym danego rachunku np. jeżeli umowa trwa od 1 do 31 lipca, a wypłata nastąpi w sierpniu, miesiącem podatkowym będzie sierpień.
naciskamy link_akceptuj.

 

Rachunki za okres - nowa lista wynagrodzeń

Następnie w pojawiającym się oknie "Wybór zatrudnionych" musimy wskazać pracowników, dla których chcemy dokonać naliczenia rachunków:

 

rachunki za okres - wybór pracowników

 

Precyzujemy tutaj następujące pola:

Numer rachunku. Symbol "#" oznacza automatyczne generowanie numeracji, której zasady określiliśmy w Konfiguracja/Ustawienia programu/Ogólne parametry generacji dokumentów.  Jeśli nie chcemy skorzystać z automatycznej numeracji (dla firmy lub dla pracownika) - trzeba w Ustawieniach programu przełączyć się na pole wyboru pole wyboru_nie_stosowac , a następnie zamiast "#" wpisać indywidualny symbol w omawianym polu Numer rachunku - wszystkie w tym momencie tworzone rachunki będą posiadać taki sam symbol. Jeśli natomiast pozostawimy w konfiguracji numerowanie automatyczne i w polu Numer rachunku zamiast "#" wpiszemy indywidualny symbol - rachunki będą numerowane w ten sposób, że po indywidualnym symbolu na końcu dopisany będzie kolejny numer z generacji automatycznej.
Za okres od dnia
Za okres do dnia
Data wypłaty - zmieniać możemy tutaj tylko dni danego miesiąca. Miesiąc i rok pozostaje zgodny z listą rachunków, którą wybraliśmy lub założyliśmy.
Schemat składników - jest polem informacyjnym (nie do edycji). Odpowiada typowi listy, którą wybraliśmy w poprzednim oknie np. Umowa zlecenie, Umowa o dzieło, Umowa agencyjna.
także archiwum lub tylko z aktualną umową - zaznaczenie jednego z tych pól ogranicza dostępną listę pracowników do wyboru.
w dolnej części, będącej rozbudowaną kontrolką wyboru pracownika - zaznaczamy działy na schemacie firmy i konkretne nazwiska zatrudnionych.
dla wskazanej umowy - zaznaczając tę opcję można wskazać umowy zaznaczonych osób, które maja być powiązane ze sporządzanymi rachunkami.

 

 

Po naciśnięciu na link_akceptuj, program wygeneruje wszystkim wskazanym pracownikom rachunki - z określoną w polu "Numer rachunku" numeracją, z taką samą datą rozpoczęcia i zakończenia umowy oraz identyczną datą wypłaty. Wszystkie rachunki zostaną przypisane do wybranej listy rachunków i pojawią się w tabeli okna głównego. Za pomocą menu kontekstowego możemy ukrywać lub wyświetlać wybrane kolumny tej tabeli jak: Numer rachunku, Data od, Data do, Status listy itp.

Kolumna "Status" dotyczy  statusu rachunku (zablokowany lub nie) i jest zawsze widoczna na ekranie.

W oknie niższym widzimy szczegóły dotyczące sprecyzowanych dat oraz wartości składników wynagrodzenia.

 

Rachunki_w_okresie_okno_glowne_podrzedne13

 

 

Przy naliczaniu rachunków, wyjściowe kwoty składników są pobierane:

z wartości wpisanych do Umowy cywilnej (jeśli zaznaczyliśmy powiązanie) lub
z menu Naliczanie/Wartości składników wynagrodzeń/ zakładka Fundusz bezosobowy.

Pominięcie wprowadzenia tam zawczasu wartości składników spowoduje utworzenie rachunków z zerowymi wartościami. Natomiast kompletne wpisanie prawidłowych wartości składników umożliwi automatyczne naliczenie wszystkich elementów rachunków.

Po odblokowaniu rachunku, możemy wpisać nowe lub zmienić kwoty składników np. wartość umowy, dodatek 1 itp. Wszystkie poniżej nich występujące składniki zostaną automatycznie przeliczone (jeżeli są prawidłowo zdefiniowane w menu Konfiguracja/Składniki wynagrodzeń/zakładka Składniki funduszu bezosobowego).

Dodatkowo w pasku narzędziowym mamy do dyspozycji ikony służące do:

ponownego przeliczenia pozycji ikona_przelicz (ikona pokaże się na ekranie po odblokowaniu rachunku). Ta sama funkcja "Przelicz" dostępna jest również w menu kontekstowym okna.
pokazania opisu, skąd się wzięła dana wartość ikona_okno_info.
obliczenia na kalkulatorze wynagrodzeń kwoty brutto przy znanej kwocie netto lub całkowitym koszcie pracodawcy ikona_kalkulator_wynagrodzen. Ta sama opcja "Kalkulator wynagrodzeń" dostępna jest również w menu kontekstowym okna.

 

Standardowo wyświetlające się w tabeli składniki kolumny to "Nazwa składnika" i "Wartość składnika". Korzystając z menu kontekstowego możemy wywołać lub ukryć inne istotne dla nas elementy naliczania w kolumnach "Podstawa" oraz "Do potrącenia".

Główną kolumną, w której składniki listy są przeliczane i w której można nadpisywać kwoty, jest "Wartość składnika".

Kolumna "Podstawa" pokazuje wartości wyjściowe składników, jakie są przewidywane za cały okres naliczeniowy (na podstawie zdefiniowanych dla nich cech i parametrów), bez uwzględnienia potrącenia za czas nie przepracowany. Podstawa stanowi kwotę bazową do wyliczenia wynagrodzenia zasiłku chorobowego.

Kolumna "Do potrącenia" spełnia pomocniczą rolę, pokazując dokładnie, o jaką kwotę każdy stały składnik jest faktycznie pomniejszany z tytułu nieobecności (jeśli potrącenie, zgodnie z ustawionymi algorytmami, następuje globalnie na pozycjach: potrącenie za nieobecność lub potrącenie chorobowe).

 

Dla ułatwienia obsługi rachunków, jak i korekty ewentualnych błędów, dodana została możliwość zmiany okresu, daty wypłaty i symbolu wydruku:

 

Niedostępne do edycji dane przy zablokowanym rachunku

 

Stwarza to pewną niedogodność, ponieważ trzeba odblokować rachunek, aby w następnym kroku przypisać do niego np. numer umowy (jeśli wcześniej tego nie uczyniliśmy) - klikając na link_do_umowy_numer.

Wyświetli się nowe okno dotyczące umowy cywilnej - można wybrać już istniejącą lub stworzyć w tym miejscu nową ikona_dodaj_nowy_rekord . Jest to typowe okno z menu Kartoteki//Kartoteka osobowa/Umowa cywilna.

 

Rachunki_okno_umowy_cywilnej13

 

Po utworzeniu i zapamiętaniu nowej umowy cywilnej - klikając na dole okna wyboru umowy na link_wybierz - przypisujemy daną umowę do naszego rachunku.

 

Podstawowe funkcje dostępne w oknie głównym (w menu kontekstowym lub pod ikoną funkcji pomocniczych przycisk_zestaw_funkcji_pomocniczych w pasku narzędziowym ) to:

zmień status [F4] - pozwala na zmianę statusu wszystkich zaznaczonych w tabeli rachunków. Ta funkcja kryje się również pod ikoną ikona_zmien_status (dostępna, gdy lista ma status niezablokowany).
zmień okres [F5] - w pojawiającym się oknie możemy zmienić Datę od...do...
sprawdzenie naliczeń [F9]
drukuj zestawienie rachunków [F8] - otrzymujemy wydruk z rozbudowanym systemem parametrów kształtujących nasz wydruk. Więcej na ten temat w rozdziale Zestawienie rachunków

Potwierdzeniem wypłaty jest wydruk rachunku. Każdy rachunek można wydrukować podświetlając w tabeli okna głównego wybraną pozycję i naciskając na ikonę ikona_drukuj.

Wydruk będzie zgodny ze wskazanym w oknie szczegółów wzorem (w menu Administracja/Edytor pism kadrowych możliwe jest edytowanie wzorców w celu dostosowania ich wyglądu do indywidualnych potrzeb).

 

UWAGA!

Aby wydrukować rachunek dowolnego pracownika - musi on posiadać status zablokowany (w przeciwnym przypadku ikona drukowania jest niedostępna).

 

Podgląd wydruku typowego wzoru rachunku wygląda następująco:

 

Podgląd wydruku wzorca rachunku.