Rachunki za okres - zbiorcze naliczanie w okresie |
Początek Poprzedni Następny |
Jednym z dwóch sposobów tworzenia rachunków jest szybkie zbiorcze naliczanie dla większej ilości pracowników w tym samym okresie czasu - dostępne w menu Naliczanie/Rachunki za okres. Rachunki dla wszystkich osób będą mieć tę samą datę: wypłaty, rozpoczęcia umowy i jej zakończenia. Dodatkowym założeniem jest sporządzenie tylko jednego rachunku dla pracownika w jednym dniu.
Aby sporządzić zbiorczo rachunki, należy kliknąć na lub przycisk [INSERT] i zatwierdzić dodanie nowego dokumentu. W pierwszym kroku musimy zdefiniować listę, do której zostaną przypisane nowe rachunki. Na ekranie pojawi się okno "Wybór listy wynagrodzenia". Jeśli wybierzemy opcję :
Jeśli wybierzemy opcję :
Następnie w pojawiającym się oknie "Wybór zatrudnionych" musimy wskazać pracowników, dla których chcemy dokonać naliczenia rachunków:
Precyzujemy tutaj następujące pola:
Po naciśnięciu na , program wygeneruje wszystkim wskazanym pracownikom rachunki - z określoną w polu "Numer rachunku" numeracją, z taką samą datą rozpoczęcia i zakończenia umowy oraz identyczną datą wypłaty. Wszystkie rachunki zostaną przypisane do wybranej listy rachunków i pojawią się w tabeli okna głównego. Za pomocą menu kontekstowego możemy ukrywać lub wyświetlać wybrane kolumny tej tabeli jak: Numer rachunku, Data od, Data do, Status listy itp. Kolumna "Status" dotyczy statusu rachunku (zablokowany lub nie) i jest zawsze widoczna na ekranie. W oknie niższym widzimy szczegóły dotyczące sprecyzowanych dat oraz wartości składników wynagrodzenia.
Przy naliczaniu rachunków, wyjściowe kwoty składników są pobierane:
Pominięcie wprowadzenia tam zawczasu wartości składników spowoduje utworzenie rachunków z zerowymi wartościami. Natomiast kompletne wpisanie prawidłowych wartości składników umożliwi automatyczne naliczenie wszystkich elementów rachunków. Po odblokowaniu rachunku, możemy wpisać nowe lub zmienić kwoty składników np. wartość umowy, dodatek 1 itp. Wszystkie poniżej nich występujące składniki zostaną automatycznie przeliczone (jeżeli są prawidłowo zdefiniowane w menu Konfiguracja/Składniki wynagrodzeń/zakładka Składniki funduszu bezosobowego). Dodatkowo w pasku narzędziowym mamy do dyspozycji ikony służące do:
Standardowo wyświetlające się w tabeli składniki kolumny to "Nazwa składnika" i "Wartość składnika". Korzystając z menu kontekstowego możemy wywołać lub ukryć inne istotne dla nas elementy naliczania w kolumnach "Podstawa" oraz "Do potrącenia". Główną kolumną, w której składniki listy są przeliczane i w której można nadpisywać kwoty, jest "Wartość składnika". Kolumna "Podstawa" pokazuje wartości wyjściowe składników, jakie są przewidywane za cały okres naliczeniowy (na podstawie zdefiniowanych dla nich cech i parametrów), bez uwzględnienia potrącenia za czas nie przepracowany. Podstawa stanowi kwotę bazową do wyliczenia wynagrodzenia zasiłku chorobowego. Kolumna "Do potrącenia" spełnia pomocniczą rolę, pokazując dokładnie, o jaką kwotę każdy stały składnik jest faktycznie pomniejszany z tytułu nieobecności (jeśli potrącenie, zgodnie z ustawionymi algorytmami, następuje globalnie na pozycjach: potrącenie za nieobecność lub potrącenie chorobowe).
Dla ułatwienia obsługi rachunków, jak i korekty ewentualnych błędów, dodana została możliwość zmiany okresu, daty wypłaty i symbolu wydruku:
Stwarza to pewną niedogodność, ponieważ trzeba odblokować rachunek, aby w następnym kroku przypisać do niego np. numer umowy (jeśli wcześniej tego nie uczyniliśmy) - klikając na . Wyświetli się nowe okno dotyczące umowy cywilnej - można wybrać już istniejącą lub stworzyć w tym miejscu nową . Jest to typowe okno z menu Kartoteki//Kartoteka osobowa/Umowa cywilna.
Po utworzeniu i zapamiętaniu nowej umowy cywilnej - klikając na dole okna wyboru umowy na - przypisujemy daną umowę do naszego rachunku.
Podstawowe funkcje dostępne w oknie głównym (w menu kontekstowym lub pod ikoną funkcji pomocniczych w pasku narzędziowym ) to:
Potwierdzeniem wypłaty jest wydruk rachunku. Każdy rachunek można wydrukować podświetlając w tabeli okna głównego wybraną pozycję i naciskając na ikonę . Wydruk będzie zgodny ze wskazanym w oknie szczegółów wzorem (w menu Administracja/Edytor pism kadrowych możliwe jest edytowanie wzorców w celu dostosowania ich wyglądu do indywidualnych potrzeb).
UWAGA! Aby wydrukować rachunek dowolnego pracownika - musi on posiadać status zablokowany (w przeciwnym przypadku ikona drukowania jest niedostępna).
Podgląd wydruku typowego wzoru rachunku wygląda następująco:
|