Słowniki |
Początek Poprzedni Następny |
Program zawiera spis większości banków, urzędów skarbowych, gmin, powiatów, województw, oddziałów NFZ itd. Bazy te mają za zadanie ułatwić i przyspieszyć pracę. Znajdują się w pozycji Kartoteki/Słowniki:
Słowniki są wykorzystywane w tzw. polach słownikowych, które znajdują się w wielu miejscach w programie, głównie przy wpisywaniu danych pracowników w menu Kartoteki/Kartoteka osobowa oraz danych firmy w Kartoteki/Dane firmy. Pola słownikowe mają najczęściej postać rozwijanej listy wyboru, czyli okna z przyciskiem strzałki skierowanej w dół . Pozycje do wyboru są dostępne po rozwinięciu tego okna (po naciśnięciu na strzałkę lub za pomocą skrótu klawiszowego [CTRL]+[ˇ] ). Często ze względu na długą listę pojawia się suwak do jej przewijania:
Może się zdarzyć, że w bazie słowników dostępnych w programie nie ma szukanego przez nas banku czy Urzędu Skarbowego. Istnieje możliwość samodzielnego dopisania danych. W celu dodania nowego elementu np. do bazy banków, należy wejść w Kartoteki/Słowniki/Banki i kliknąć , a następnie w oknie edycji wpisać nazwę banku, numer konta i dane adresowe. Aby zatwierdzić nasz nowy wpis do słownika - klikamy na link . Wybranie przycisku spowoduje nie zapisanie wprowadzanych danych.
Jeśli chcemy zmodyfikować dane jakiegoś Urzędu Skarbowego (lub banku lub innych pozycji słownikowych), należy w pozycji Kartoteki/Słowniki/Urzędy skarbowe podświetlić wybraną pozycję w tabeli i wywołać funkcję [F2] "Popraw" lub przejść do szczegółów . Otworzy się okno "Edycja danych słownika", w którym dokonujemy poprawek np. wpisujemy nowy numer konta. Aby zatwierdzić zmiany klikamy na link . Wybranie przycisku spowoduje nie zapisanie wprowadzanych zmian.
W programie istnieje możliwość kasowania praktycznie wszystkich pozycji słownikowych. W celu skasowania danego elementu, należy podświetlić odpowiadający mu rekord w tabeli słownika np. Urzędów skarbowych, Banków, Powiatów itd. i kliknąć na przycisk lub wcisnąć klawisz [DELETE]. Skasowane pozycje możemy ponownie dopisywać do bazy.
UWAGA ! Zasadniczo należy unikać kasowania pozycji ze słownika. Usunięcie pozycji może doprowadzić do braku odniesienia symbolu pozycji słownika w danych pracowniczych. System nie sprawdza możliwości bezpiecznego usunięcia elementu.
W menu kontekstowym dostępne są przydatne w pracy funkcje:
służące do przenoszenia zawartości wybranego słownika, za pomocą pliku .xml zapisywanego na twardym dysku, z jednej firmy do drugiej (wersja wielo-firmowa) lub z jednej aplikacji do drugiej np: posiadamy dwa stanowiska 'CPW' na dwóch różnych bazach danych z różnymi firmami (biuro rachunkowe). Wprowadzamy niestandardowe pozycje do wybranego słownika na pierwszym stanowisku. Oszczędzając czas na ręczne wpisanie takich samych pozycji do drugiej bazy:
UWAGA ! W przypadku słowników, których zawartość zdefiniowana jest przez programistę - funkcje [F5] "zapisz do pliku" oraz [F4] "wczytaj z pliku" są niedostępne np. Banki, Urzędy skarbowe, Powiaty, Województwa, Kraje, Oddziały NFZ, Stan cywilny. Bardzo często dokonywana jest automatyczna aktualizacja istniejących zasobów słowników, o czym może zostać wysłany komunikat, lub pojawi się informacja o możliwości ręcznego zrobienia aktualizacji. W tym celu wybieramy przycisk „Aktualizuj słownik” Nie dotyczy to wyżej wymienionych słowników.
W przypadku, kiedy na jednej bazie prowadzimy obsługę wielu firm (wersje dla kilku licencji, podmiotów gospodarczych lub biur rachunkowych) warto posłużyć się modułem zarządzania słownikami. Dzięki niemu ustawiamy dostępność poszczególnych słowników. Definiujemy zatem, czy dany słownik ma być:
Moduł Zarządzania Słownikami znajduje się w menu Kartoteki/Słowniki/Zarządzanie słownikami.
Program zawiera następujące słowniki :
|