Umowa cywilna

Początek  Poprzedni  Następny

W celu sporządzenia w programie nowej umowy cywilno-prawnej wchodzimy w menu Kartoteki//Kartoteka osobowa/Umowa cywilna. Podświetlamy danego pracownika w tabeli kartoteki osobowej i dodajemy kolejną pozycję naciskając klawisz [INSERT] lub ikonę ikona_dodaj_nowy_rekord. Na ekranie ukaże się okno wyboru rodzaju umowy: Zlecenie, Dzieło, Agencyjna:

 

Umowa cywilna - okno wyboru rodzaju

 

Po zaakceptowaniu typu przyciskiem link_akceptuj wchodzimy w podokno szczegółów posiadające kilka zakładek: Zawarta umowa, Pola dodatkowe, Uwagi, Załączniki.

 

Umowa cywilna - okno główne i szczegółowe.

 

 

Program większość informacji w umowie wypełnia automatycznie, pobierając dane wpisane podczas dodawania firmy i pracowników. Wszystkie dane wprowadzone przez system możemy modyfikować, część danych należy wprowadzić samemu jak: okres trwania umowy, opis prac do wykonania, rodzaj i wysokość stawki wynagrodzenia itp.

Wprowadzone tutaj wartości składników umowy, jako nadrzędne odnotowane zostaną w menu Naliczanie/Wartości składników wynagrodzeń/Fundusz bezosobowy.

 

Treść zakresu obowiązków można wpisać "ręcznie" lub skorzystać ze Słownika Pism kadrowych/Zakres umowy cywilnej - będąc w wybranym polu klikamy klawisze [CTRL]+[ˇ] lub stojącą z prawej strony ikonę przycisk_wywolaj_liste_slownika (jeśli wcześniej uzupełniliśmy typowymi pozycjami dany Słownik).

 

UWAGA!

Po wypełnieniu ręcznym pól słownikowych, każdą taką adnotację możemy zapisać do Słownika Pism Kadrowych poprzez klikniecie klawiszy [CTRL]+[INSERT] bądź wywołując funkcję "dopisz do słownika" z menu kontekstowego  (aby później móc z niej skorzystać).

 

 

Kolejne zakładki służą do wprowadzenia dodatkowych informacji istotnych i dopełniających treść umowy.

 

Zakładka "Pola dodatkowe" to miejsce, w którym wpisujemy ręcznie dodatkowe warunki lub korzystając ze Słownika Pism Kadrowych/Warunki dodatkowe - wczytujemy wcześniej zapisaną w nim pozycję (klikamy będąc w wybranym polu [CTRL]+[ˇ] lub stojącą z prawej strony ikoną przycisk_wywolaj_liste_slownika).

 

Umowa cywilna - Informacje dodatkowe

 

Poza tym, w zakładce "Pola dodatkowe" możemy zdefiniować inne niż standardowe (tzn. takie, które obowiązywały w dniu zawarcia umowy i były wpisane w menu Kartoteki/Kartoteka osobowa/Dane ubezpieczeniowe) ustawienia parametrów składek społecznych i zdrowotnych pracownika i pracodawcy.

Umowa cywilna, mając własne ustawienia składek ZUS, daje możliwość zmiany tych ustawień w odniesieniu do rachunków naliczanych do takiej umowy.

 

UWAGA! Aby na rachunku do umowy cywilnej naliczała się składka chorobowa dobrowolna w danych ubezpieczeniowych na umowie cywilnej składka chorobowa musi być opłacana, a dobrowolna zaznaczona na TAK.

 

 

umowa cywilna_oskladkowanie

 

Można tutaj ustalać status i daty obowiązywania poszczególnych składek:

indywidualnie za pomocą linku Historia lub
globalnie, wywołując linkiem link_ustaw_skladki okno wyboru scenariusza ustawienia składek ZUS:

 

Okno wyboru spenariusza składek ZUS

 

Po zaznaczeniu pola "zdefiniowany jako" z rozwijanej listy dostępnych scenariuszy (standardowych producenta programu) wybieramy właściwy np. Zleceniobiorca tylko ze zdrowotną i po sprawdzeniu poprawności ustawienia w nim składek akceptujemy ten scenariusz.

W przypadku braku właściwego możemy stworzyć nowy scenariusz, który zostanie dopisany do listy już istniejących, aby później z niego korzystać. W tym celu zaznaczamy pole "własny" i dla odblokowanych do edycji wszystkich składników ustawiamy właściwy status. Po naciśnięciu na link link_zapisz pojawi się okno, w którym podajemy nazwę naszego scenariusza:

 

Okno - nazwa dla nowego scenariusza składek ZUS

 

a następnie potwierdzamy wybór linkiem link_akceptuj.

 

 

 

Zakładka "Uwagi" to czysty arkusz, w którym można zapisać dowolny tekst.

Ostatnia zakładka służy do przechowywania zeskanowanych obrazów dowolnych dokumentów w formie Załączników.

 

Do każdej wprowadzonej umowy możemy wystawić rachunek. Szczegółowy opis tworzenia rachunków opisany jest w rozdziałach: Rachunki - zbiorcze naliczenia w okresie oraz Rachunki - indywidualne naliczenia dla pracownika.

Numerowanie umów precyzujemy w Konfiguracja/Ustawienia programu/Ogólne parametry kadrowe/ zakładka "Rachunki/Umowy cywilne":

 

Konfiguracja - numerowanie umów cywilnych

 

Mamy możliwość wybrania automatycznej numeracji w ramach roku kalendarzowego: dla całej firmy, indywidualnie dla pracownika lub nie stosowania tej opcji (w tym przypadku okno numeracji na umowie cywilnej jest dostępne do edycji). W powyższym oknie konfiguracyjnym definiujemy prefiks, sufiks oraz podajemy, ilu cyfrowy ma być numer nadawany przez program kolejnym dokumentom. Tutaj również odczytujemy, ile dotychczas sporządziliśmy umów w danym roku, na podstawie zapisu:

 

Umowa cywilna_ilosc_umow_w_roku