Umowa cywilna |
Początek Poprzedni Następny |
W celu sporządzenia w programie nowej umowy cywilno-prawnej wchodzimy w menu Kartoteki//Kartoteka osobowa/Umowa cywilna. Podświetlamy danego pracownika w tabeli kartoteki osobowej i dodajemy kolejną pozycję naciskając klawisz [INSERT] lub ikonę . Na ekranie ukaże się okno wyboru rodzaju umowy: Zlecenie, Dzieło, Agencyjna:
Po zaakceptowaniu typu przyciskiem wchodzimy w podokno szczegółów posiadające kilka zakładek: Zawarta umowa, Pola dodatkowe, Uwagi, Załączniki.
Program większość informacji w umowie wypełnia automatycznie, pobierając dane wpisane podczas dodawania firmy i pracowników. Wszystkie dane wprowadzone przez system możemy modyfikować, część danych należy wprowadzić samemu jak: okres trwania umowy, opis prac do wykonania, rodzaj i wysokość stawki wynagrodzenia itp. Wprowadzone tutaj wartości składników umowy, jako nadrzędne odnotowane zostaną w menu Naliczanie/Wartości składników wynagrodzeń/Fundusz bezosobowy.
Treść zakresu obowiązków można wpisać "ręcznie" lub skorzystać ze Słownika Pism kadrowych/Zakres umowy cywilnej - będąc w wybranym polu klikamy klawisze [CTRL]+[ˇ] lub stojącą z prawej strony ikonę (jeśli wcześniej uzupełniliśmy typowymi pozycjami dany Słownik).
UWAGA! Po wypełnieniu ręcznym pól słownikowych, każdą taką adnotację możemy zapisać do Słownika Pism Kadrowych poprzez klikniecie klawiszy [CTRL]+[INSERT] bądź wywołując funkcję "dopisz do słownika" z menu kontekstowego (aby później móc z niej skorzystać).
Kolejne zakładki służą do wprowadzenia dodatkowych informacji istotnych i dopełniających treść umowy.
Zakładka "Pola dodatkowe" to miejsce, w którym wpisujemy ręcznie dodatkowe warunki lub korzystając ze Słownika Pism Kadrowych/Warunki dodatkowe - wczytujemy wcześniej zapisaną w nim pozycję (klikamy będąc w wybranym polu [CTRL]+[ˇ] lub stojącą z prawej strony ikoną ).
Poza tym, w zakładce "Pola dodatkowe" możemy zdefiniować inne niż standardowe (tzn. takie, które obowiązywały w dniu zawarcia umowy i były wpisane w menu Kartoteki/Kartoteka osobowa/Dane ubezpieczeniowe) ustawienia parametrów składek społecznych i zdrowotnych pracownika i pracodawcy. Umowa cywilna, mając własne ustawienia składek ZUS, daje możliwość zmiany tych ustawień w odniesieniu do rachunków naliczanych do takiej umowy.
UWAGA! Aby na rachunku do umowy cywilnej naliczała się składka chorobowa dobrowolna w danych ubezpieczeniowych na umowie cywilnej składka chorobowa musi być opłacana, a dobrowolna zaznaczona na TAK.
Można tutaj ustalać status i daty obowiązywania poszczególnych składek:
Po zaznaczeniu pola "zdefiniowany jako" z rozwijanej listy dostępnych scenariuszy (standardowych producenta programu) wybieramy właściwy np. Zleceniobiorca tylko ze zdrowotną i po sprawdzeniu poprawności ustawienia w nim składek akceptujemy ten scenariusz. W przypadku braku właściwego możemy stworzyć nowy scenariusz, który zostanie dopisany do listy już istniejących, aby później z niego korzystać. W tym celu zaznaczamy pole "własny" i dla odblokowanych do edycji wszystkich składników ustawiamy właściwy status. Po naciśnięciu na link pojawi się okno, w którym podajemy nazwę naszego scenariusza:
a następnie potwierdzamy wybór linkiem .
Zakładka "Uwagi" to czysty arkusz, w którym można zapisać dowolny tekst. Ostatnia zakładka służy do przechowywania zeskanowanych obrazów dowolnych dokumentów w formie Załączników.
Do każdej wprowadzonej umowy możemy wystawić rachunek. Szczegółowy opis tworzenia rachunków opisany jest w rozdziałach: Rachunki - zbiorcze naliczenia w okresie oraz Rachunki - indywidualne naliczenia dla pracownika. Numerowanie umów precyzujemy w Konfiguracja/Ustawienia programu/Ogólne parametry kadrowe/ zakładka "Rachunki/Umowy cywilne":
Mamy możliwość wybrania automatycznej numeracji w ramach roku kalendarzowego: dla całej firmy, indywidualnie dla pracownika lub nie stosowania tej opcji (w tym przypadku okno numeracji na umowie cywilnej jest dostępne do edycji). W powyższym oknie konfiguracyjnym definiujemy prefiks, sufiks oraz podajemy, ilu cyfrowy ma być numer nadawany przez program kolejnym dokumentom. Tutaj również odczytujemy, ile dotychczas sporządziliśmy umów w danym roku, na podstawie zapisu:
|